EMPORIO ARMANI

Velen onder u zullen bekend zijn met de tijdloze en elegante mode van het merk Armani. Oprichter en ontwerper Giorgio Armani opende in 1974 zijn eerste winkel en heeft sinds die tijd op zeer succesvolle wijze een prachtig bedrijf opgebouwd. Hier wordt niet alleen heren- en dameskleding gecreëerd maar ook een scala aan accessoires, parfum en zelfs designvazen en chocolade. Door de jaren heen zijn de collecties van Armani onverminderd populair gebleven, niet voor niets is Giorgio Armani verschillende keren uitgeroepen tot succesvolste Italiaanse Designer. Ook het herenondergoed van Armani heeft de herkenbare modieuze en strak vormgegeven stijl met een mooie fit en is gemaakt van hoogwaardig materiaal. De Boxershorts en Herenslips zijn ook duidelijk onderhevig aan deze stijl, daarnaast durft Armani zich ook buiten de gebaande paden te wagen met zijn Herenstrings en Jockstraps. En voor de echte fans bieden wij ook de stijlvolle zwemcollectie.
Tijd voor Armani
In 1975 bedacht Giorgio Armani dat het tijd was voor een revolutie. Nu bijna 40 jaar geleden bedacht deze beste man dat het in de modewereld allemaal anders moest. Zijn ontwerpen zijn elegant en zonder al te veel bombarie. Ze worden gekenmerkt door eenvoud, maar ook door veel souplesse. Hierdoor bereikt het merk Armani een erg grote doelgroep. Het is geen goedkoop merk, maar heeft een onovertroffen charme. Naast kleding heeft Giorgio Armani ook een grote hoeveelheid accessoires. Brillen, hoeden, armbanden of kettingen, niks is te gek. Giorgio Armani zelf werd geboren in 1934 in Piacenza in Noord Italië. Eerst begeerde Armani een carrière in de medische wetenschap, maar na een aantal jaar studeren moest hij andere keuzes maken. Hij moest het leger in en toen hij hier weer uitkwam was zijn kijk op het leven goed veranderd. Hij kreeg een baan in een kledingzaak in Milaan, waar hij kleding verkocht op de mannenafdeling. Nadat hij meerdere jaren werkte als “freelance ontwerper” begon hij in 1975 zijn eigen label. De hele wereld erkent de kwaliteit van Armani en in 2001 werd hij uitgeroepen tot de beste ontwerper die Italië ooit heeft voortgebracht. Het Giorgio Armani merk is wereldwijd actief. Ook haar dochterondernemingen zijn over de hele aardbol bekend.
De stijl van Armani
De kleding die Armani ontwerpt is zoals gezegd heel erg ingetogen. Dit is opvallend in Italië, waar het hoofdkantoor van het merk is gevestigd. Armani’s rivaal uit Italië, Roberto Cavalli, doet eigenlijk compleet het tegenovergestelde. Waar Armani kiest voor rust slaat Cavalli een hele weg in van drukte en onbegrip. De kleding van Armani is klassiek maar tegelijkertijd krachtig. Dit maakt zijn stijl erg populair bij vrouwen. Zijn pakken met zachte, vrouwelijke schouders worden erg veel verkocht. Giorgio gebruikt met name basiskleuren. Zijn gebruik van beige, grijs en zwart is ongekend. Hiermee weet hij de meest prachtige kleding te fabriceren. Het gebruik van deze rustige kleuren in combinatie met strakke prints tekenen de stijl van Armani. Toch is er de afgelopen jaren wel het één en ander veranderd. Plotseling is de ontwerper gaan werken met felle kleuren. Felblauw, knalrood en zelfs roze zijn geen vreemden meer in zijn kleding. Hoewel dit door sommige mensen als onnodig wordt getypeerd wordt ook deze kleding door de meeste modeontwerpers met luid gejuich ontvangen.
Armani materialen
Armani heeft een gigantisch imperium met honderden verschillende producten en modeartikelen. Het is daarom erg lastig om specifiek te bepalen welke materialen Armani gebruikt. Wat wel vermeld kan worden is dat het niet geheel duidelijk is of het merk kiest voor milieuvriendelijke materialen. Dit blijft een beetje in het midden hangen. Wel geeft het bedrijf aan hoge eisen te stellen aan haar producten en ervoor te zorgen dat toekomstige generaties ook van haar kleding gebruik kunnen maken. In Armani ondergoed en Armani boxershorts worden diverse soorten materialen gebruikt die ook veel in de andere kleding wordt gebruikt. In Armani ondergoed zit met name katoen en elastiek. In Armani boxershorts treffen we naast katoen bijvoorbeeld ook Modal aan. Modal is een bepaald textiel wat gemaakt is uit specifieke modalvezels. Het doel van deze vezel is om de eigenschappen van katoen zo goed mogelijk na te maken. Het materiaal dat met Modal gemaakt wordt is sterk, rekbaar, en heeft een snelle vochtopname. Ook is het materiaal erg makkelijk te verven. Dit is handig wanneer verschillende kleuren of patronen op het model moeten worden toegebracht. Er zijn tal van websites die kleding van Armani aanbieden. Kijk bijvoorbeeld eens op InUndies voor de beste aanbiedingen.
Model bij Giorgio Armani
Model zijn bij Giorgio Armani is uiteraard niet makkelijk. Er is een lang proces voordat men in de kleding mag pronken op de catwalk. Toch zijn er een aantal dingen opvallend aan de modellen van Armani:
- Hun gewicht
- Hun beroep
Armani was één van de eerste modeontwerpers die geen modellen meer aannam met een BMI dat lager lag dan18. Een normaal BMI licht tussen de 18 en 25. Modellen moesten bij Armani dus een normaal gewicht hebben. Hij was hierin revolutionair voor de gehele modewereld. Hij ging hiermee een ziekte als anorexia tegen, die al een tijd lang heerste onder modellen. Dankzij zijn ingrijpen is de situatie omtrent het gewicht van modellen nu steeds meer aan het verbeteren. Helaas moest hij deze les wel op een harde manier leren. Het model Ana Carolina Reston overleed eind 2006 aan de gevolgen van anorexia. Ze woog toen amper 40 kilo en had een BMI van 13.4. Armani wilde er voor zorgen dat dit nooit meer voor zou komen. De modellen van Armani lopen echter niet alleen op de catwalk. Hij is ook de man die er voor heeft gezorgd dat sterren op de rode loper bekend maken bij welke ontwerper hun jurk van die avond afkomstig is. De kleren van Armani worden dus ook op de rode loper ten tonele gesteld. Een man met veel talenten en met een goed hart.